Jouw event-dashboard

in Puerto Registration System

Jouw event-dashboard

Het dashboard van jouw event toont standaard een beperkt aantal statistieken. Je kunt dit dashboard inrichten en uitbreiden hoe jij dat wil. En om maar meteen met de conclusie te beginnen: el cielo es el límite! In deze tutorial leggen we je de basisprincipes uit waarmee je zelf aan de slag kunt.

Inhoud van deze pagina:

Introductie
Data, waarden en metrics
Waarden toevoegen aan je dashboard
Soorten graphs
Meer dynamiek met Metric clusters
Dashboarding voor gevorderden

 

Introductie: dashboard en openbaar dashboard

Het dashboard van jouw event bevindt zich veilig achter de login van Puerto. Het is de eerste pagina die je ziet als je inlogt. Wat er op dit dashboard getoond wordt en hoe, is helemaal aan jou. Er zijn talloze diagram- en grafiektypen beschikbaar om het succes van jouw event op basis van de gegevens in Puerto inzichtelijk te maken.

dashboard-4
Ter inspiratie: een van onze klanten realiseerde zelf, zonder onze hulp, dit zeer uitvoerige dashboard. En dan is dit nog maar één van de zes tabbladen!

Het dashboard wordt één maal per kwartier geüpdatet en voorzien van verse data. Wil je collega's of andere stakeholders zonder Puerto-toegang op de hoogte houden, dan kun je het dashboard delen via een openbare link. Deze link tover je tevoorschijn via de rood gemarkeerde button:

dashboard-1

Je vindt deze buttons rechtsboven in je scherm. Eventueel kun je al te gevoelige data uitsluiten van het openbare dashboard.

Voor we de diepte in gaan eerst even heel kort de uitgangspunten, die in de rest van deze tutorial van de nodige context zullen worden voorzien:

  1. Je dashboard kan naast het standaard tabblad General bestaan uit meerdere graph groups. Elke graph group krijgt een eigen tabblad.
  2. Voor het maken van een graph (enkele waarde, tabel, grafiek of diagram) heb je metrics nodig: dit zijn de onderliggende waarden.
  3. Metrics genereer je vanuit je gasten- (of order-)overzicht met behulp van filterering en zijn gebaseerd zijn op tags en/of attributes.
  4. Je kunt in één keer meerdere metrics genereren en als input voor een graph gebruiken met behulp van zogenaamde metric clusters.
  5. Je vindt je metrics en je metric clusters terug in de Configuration van je event, onder in de linker zijbalk.

 

Data, waarden en metrics

Als je op een van de paarse blokken in je dashboard klikt, ga je naar de voor deze statistiek gefilterde gastgegevens. Omgekeerd is dit exact de manier waarop jij dergelijke waarden op jouw dashoard tevoorschijn kunt toveren: je past in de meeste gevallen een filter toe en creëert daar vervolgens een metric van:

 

 

Meer over het maken van gastselecties vind je in de tutorial Gastselecties maken met filters.

In bovenstaand voorbeeld filteren we op de tag 'Aanwezig' en creëren hier een gelijknamige metric van. Door voor Number of entities te kiezen, wordt het aantal resultaten geteld. Je kunt voor deze metric ook andere statistieken genereren: het gemiddelde, de som, het aantal verschillende waarden of de hoogste dan wel de laagste waarde. Geef altijd aan hoeveel decimalen je wilt zien. Goed om te weten: je kunt de eigenschappen van je metrics achteraf aanpassen. Je vindt ze terug in de Configuration van je event, onder in de linker zijbalk.

 

Waarden toevoegen aan je dashboard

Je kunt je dashboard bewerken via de button rechtsboven in je scherm:

Standaard bevat een dashboard alleen de graph group General. Voeg je een nieuwe graph group toe, dan wordt deze op een apart tabblad in je dashboard getoond. Een graph group kan uiteraard meerdere graphs bevatten. Van elke graph kun je de breedte aangeven, van 1/4 (25% van de beschikbare breedte) tot 4/4 (volle breedte) en kun je aangeven of deze in het openbare dashboard getoond mag worden.

¡Tip! wil je een afzonderlijke graph wijzigen, gebruik dan de button met het potloodje dat je rechts bovenin elk wit blok vindt.

Als het om de weergave van afzonderlijke waarden gaat (counters), dan kunnen binnen een overkoepelende graph meerdere metrics worden getoond. Kies je voor het graph type counter, dan wordt elke metric in een apart paars blok weergegeven. Maar zoals je zult zien zijn er meerdere graph types, met elk weer hun eigen opties en bijzonderheden.

 

Soorten graphs

De simpele counter hebben we hierboven al behandeld, maar je kunt je metrics ook combineren en tonen in andere graphs: een tabel, een taartdiagram, een staafdiagram, een lijngrafiek of een sankey diagram.

Tabellen, taart- en staafdiagrammen tonen waarden op een enkel moment, meestal het heden, en zijn in die zin dus statisch. Lijngrafieken en zogenaamde sankey-diagrammen laten het verloop en daarmee verschuivingen over tijd zien. Kies jouw type, bepaal de breedte en voeg de metrics toe die je wilt tonen, dan ben je al een goed eind op weg. Selecteer wanneer dat van toepassing is een periode en bepaal de horizontale verdeling (tijdseenheden op de x-as).

¡Tip! Kleuren worden automatisch gegenereerd, maar om het helemaal af te maken kun je elke getoonde metric een zelfgekozen eigen kleur geven. Dit doe je in de eigenschappen van de afzonderlijke metric.

 

Meer dynamiek met Metric clusters

Stel, je hebt je gasten in het aanmeldformulier een keuze uit vijf mogelijke opties laten maken. Voor bijvoorbeeld de weergave in een taartdiagram zou je dan vijf metrics moeten genereren, die je één voor één aan je graph toevoegt. Dat is toch muy omslachtig? , dat vonden wij nou ook, en daar hebben we dus wat op bedacht. Maak kennis met… Metric clusters.

Van alle denkbare waarden worden via een metric cluster automatisch individuele metrics aangemaakt. En deze blijven ook up-to-date: voeg je in een later stadium een antwoordoptie toe, dan wordt de metric automatisch aan je grafiek toegevoegd.

Aan de hand van een praktijkvoorbeeld leggen we je uit hoe je op je dashboard een taartdiagram toevoegt op basis van een metric cluster. Ben je er klaar voor? ¡Vamos! In een formulier vroegen we de gasten naar hun favoriete keuken. Om een metric cluster te genereren, sluiten we eerst alle gasten die de vraag niet beantwoordden uit via een filter waarin we lege velden (je kunt de search value gewoon leeg laten) exluden:

dashboard-5

Met behulp van dezelfde button als waarmee we eerder een metric genereerden, kiezen we nu voor de optie Create metric cluster. We geven dit cluster een naam, kiezen voor aantallen gasten (zonder decimalen) en clusteren op het attribuut 'Wat is jouw favoriete keuken?':

 

dashboard-6

 

Op basis van deze metric cluster kunnen we nu een graph toevoegen aan een specifiek tabblad van ons dashboard. We geven de graph een naam, kiezen voor het type taartdiagram (pie chart) en maken de graph met een vinkje ook zichtbaar op het openbare dashboard. Bij Metric clusters selecteren we het cluster dat we zojusit hebben aangemaakt:

 

dashboard-7a

 

In de tweede helft van de configuratie bepalen we de verschijningsvorm: we kiezen een breedte (3/4, dus 75%), geven optioneel een maximaal aantal metrics in (de laagste waarden worden in dat geval gecombineerd in een restcatagorie) en kiezen er in dit voorbeeld voor om ook de legenda weer te geven:

dashboard-7b

 

En daar is-ie dan: de zojuist gecreëerde taartdiagram:

diagram-8

¡T­ip! Als je in de legenda op een categorie klikt, sluit je deze tijdelijk uit van weergave in de taartdiagram.

 

Dashboarding voor gevorderden

Door filters te combineren en data verregaand te segmenteren kun je tot veelzeggende statistieken komen. Er is nog muy muy meer mogelijk, zoals het betrekken van historische data in je tabellen, diagrammen en grafieken, maar ook op kleinere schaal kun je nog van alles tweaken. En waar we in deze tutorial vooral tags en gastattributen gebruikten om in het dashboard te tonen, kun je natuurlijk ook order-informatie betrekken in je statistieken. En dan is er nog de optie om grafieken van verschillende dagen over elkaar heen te leggen door een metric in tijd te verschuiven met behulp van de shifting-functie. We zeiden het al: el cielo es el límite! Als je duidelijk voor ogen hebt wat je zou willen zien, zal het je met een beetje creativiteit en door het gewoon te proberen in de meeste gevallen ongetwijfeld lukken. Kom je er toch niet helemaal uit ? De specialisten van Invitado helpen je graag verder!

Lukt het écht niet?

We helpen je graag, bel ons op +31 (0) 88 99 87 444, mailen kan ook naar info@invitado.nl

Akkoord

Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kunt cookies ook niet accepteren.