Het app-succes van Xeneta

Een kwestie van communicatie...

LEF marketing & events organiseerde eind oktober 2023 de Xeneta Summit. Tijdens dit tweedaagse event in Theater Amsterdam ontving de toonaangevende leverancier van intelligente platforms voor zee- en luchtvrachtvervoerders zijn relaties uit de cargo-branche. Ook voor dit netwerk-event vertrouwde LEF m&e weer op onze applicaties. De adoptación van de event-app sprong daarbij in het oog. Hoe werd deze app zo succesvol?

Netwerken via de deelnemerslijst

homepagina

De basis van de web-app was door ons klaargezet en vervolgens door LEF marketing & events en medewerkers van Xeneta gevuld. Inhoudelijk was gekozen voor functioneel, zonder al te veel poespas: de Xeneta-app bevatte een programma (algemeen en persoonlijk), een floorplan, informatie over de exposanten en het persoonlijke e-ticket. Al op de intropagina werd echter duidelijk waarvoor deze app in eerste instantie bedoeld was: om te netwerken. Via de pagina met aanwezigen kon onderling worden gechat. En dat lieten de gasten zich geen twee keer zeggen!

chat

Indrukwekkende cijfers

Meer dan de helft van de bezoekers maakte gebruik van de chatmogelijkheden. Gemiddeld verstuurden zij meer dan vijf berichten per persoon. Er werden gedurende de twee dagen meer dan 40.000 pageviews geregistreerd, en dat voor een event met nog geen 500 actieve gasten. Wat heeft LEF m&e gedaan om een dergelijk indrukwekkende adoptatie van de app te realiseren?

xeneta_summit

De kracht van herhaling

Omdat dit met name een kwestie van effectieve communicatie is, vroegen we het aan Willem van Vugt, design & communication manager bij LEF marketing & events. Van Vugt: 'We hebben de deelnemers aan de Xeneta Summit op verschillende momenten over de web-app verteld. Om te beginnen per e-mail: in de remindermail én in een mail die volledig was gewijd aan de mogelijkheden van de app, waarbij we ervoor zorgden dat ook 'late' aanmelders deze mails ontvingen. Daarnaast werd tijdens de openings-keynote stilgestaan bij de app en was er geprint materiaal in de netwerkruimte waarmee de app onder de aandacht werd gebracht.'

 

Exclusief via de app

Heel bewust was ervoor gekozen de communicatie tijdens het event exclusief via de app te laten verlopen. Van Vugt: 'Er was geen geprinte agenda en er waren ook geen tv-schermen waarop het programma werd getoond. Bezoekers waren hiervoor aangewezen op de app.' Dat Vaya  een web-app is, had volgens hem als voordeel dat er geen app gedownload en geïnstalleerd hoefde te worden. 'Dat laatste is toch vaak een drempel. De Xeneta Summit-app was via een link direct te gebruiken. Met onze instructies hoe een icoon aan het startscherm kon worden toegevoegd, was er toch een echte app-beleving.'

Een event-app inzetten is één ding, ervoor zorgen dat die app ook gebruikt wordt, is een tweede. LEF marketing & events loopt in het gebruik van onze applicaties veelvuldig voorop. En ook over de communicatie rond de event-app hoeven we ze helemaal niets meer uit te leggen!
Lees meer over de Vaya Visitor App

Meer dan onze event-app...

Formulier en koppeling

Aanmelden en synchroniseren

Deelnemers meldden zich aan via ons formulier. Via een veilige koppeling tussen ons registratiesysteem en SalesForce aan klantzijde, werd gastdata gesynchroniseerd.

Meer over online registratie

Registratie op locatie

Onze software, eigen apparatuur

LEF marketing & events zet onze software wereldwijd in, maar regelt voor de meeste events zelf de scanapparatuur. En dat kan prima! Ook tijdens dit event waren wij niet op locatie aanwezig.

scanapparatuur
Meer over registratie op locatie

Leads verzamelen

Handige tool voor exposanten

Er was tijdens de Xeneta Summit een bescheiden beurs. De aanwezige exposanten maakten dankbaar gebruik van onze applicatie Intercambio: door de QR-codes op de bezoekersbadges te scannen konden leads eenvoudig worden geregistreerd om na het event te worden opgevolgd.

Meer over Intercambio Leadscan