Protocol in praktijk: showUP in de Brabanthallen in Den Bosch

Protocol in praktijk: showUP in de Brabanthallen in Den Bosch

'Dit wordt de alles-is-anders-editie van showUP.'

Met het brancheprotocol als leidraad vinden er binnen de anderhalvemetersamenleving weer evenementen plaats. We maakten een rondje langs organisatoren die de knoop hebben doorgehakt en hun beurs of event binnenkort laten doorgaan. Voor deze 'Protocol in praktijk' spraken we met Daan van Trigt van showUP.

De ultieme inkoopbeurs voor woonaccessoires en cadeauartikelen, dat is showUP na vijftien edities nog steeds. Maar na elf keer verlaat de beurs – met zo'n 350 exposanten en 6000 bezoekers – de vertrouwde locatie van de Expo Haarlemmermeer om uit te wijken naar een alternatieve Libéma-locatie. Ook het vertrouwde eerste weekend van september is losgelaten. 'Niet eens vanwege corona,' vertelt Daan van Trigt, 'maar in combinatie met alle coronamaatregelen kun je wel stellen dat dit de alles-is-anders-editie wordt. Toch merk je dat iedereen enorm de behoefte heeft om elkaar weer te ontmoeten, ons motto voor de komende editie is dan ook Together we showUP.'

Niet begin september in Vijfhuizen dus, maar waar en wanneer dan wel?
'Zondag 27 en maandag 28 september, vanwege een concurrerende beurs in Parijs die puntje bij paaltje werd afgelast. Maar toen waren de nieuwe data al geprikt. We zijn dit keer te gast in de Brabanthallen in Den Bosch.'

Volledig live of hybride?
'Helemaal live, al bieden we in de periode voorafgaand aan de beurs ter vervanging van listenUP – dat zijn onze lezingen die anders in een theatersetting op locatie zouden plaatsvinden – wel een drietal webinars aan. Daarmee kunnen exposanten en bezoekers zich optimaal voorbereiden op de beurs.'

Hoe verloopt de implementatie van het brancheprotocol?
'Ronduit soepel. De partijen met wie we samenwerken denken goed met ons mee en ook de Brabanthallen stellen zich zeer coöperatief op als het om extra ruimte gaat die nodig is om aan het protocol te kunnen voldoen. Bezoekers printen vooraf zelf hun badges en scannen deze zelf bij de entree (fijn dat Invitado die oplossing biedt), er is uiteraard eenrichtingsverkeer, consumpties zijn voorverpakt, en verder hebben we de openingstijden wat verruimd en werken we beide dagen met timeslots.'

Hoe overtuig je je bezoekers ervan dat showUP veilig is?
'Vooralsnog lijkt dat niet nodig, los van de aandacht die we er in onze nieuwsbrieven aan hebben besteed. showUP staat bekend om een zeer ruime opzet met open stands, daarmee bieden we sowieso voldoende ruimte om afstand te houden. We merken ook dat onze bezoekers zich op dat punt nauwelijks zorgen maken. De registratie is inmiddels geopend en het aantal aanmeldingen houdt gelijke tred met vorig jaar. Daags voor de beurs ontvangt iedereen de dan geldende regels en doen we de bekende gezondheidscheck.'

Hoe overtuig je je exposanten ervan om deel te nemen?
'De vorige editie van showUP vond plaats in februari, toen corona nog slechts in China speelde. Inkopers uit de branche die nauwe contacten in dat land onderhouden toonden zich toen al bezorgd, maar dat weerhield het grootste deel van onze exposanten er niet van zich aan te melden voor de september-editie. Toen het ook hier menens werd, hebben we de mogelijkheid geboden kosteloos te annuleren, daarvan heeft een deel gebruik gemaakt. Inmiddels heeft men er ondanks de dreigende tweede golf weer vertrouwen in en durft men zich weer in te schrijven. Binnen de richtlijnen van de RIVM kunnen we in september mede dankzij het brancheprotocol dus een volwaardige zestiende beurs organiseren, en daar zijn we heel blij mee.'

"Bezoekers printen vooraf zelf hun badges en scannen deze ook zelf bij de entree. Fijn dat Invitado die oplossing biedt."

Daan van Trigt

Organisator van showUP

Blijf op de hoogte

Volg ons via

Of bel ons op +31 (0) 88 99 87 444, mailen kan ook naar info@invitado.nl