Leads scannen met developer Jesse

Leads scannen met developer Jesse

"Het is toch een beetje je kindje dat wordt losgelaten"

Jesse is een van onze developers. Het begin van zijn carrière bij Invitado viel samen met het begin van de eerste lockdown, in maart 2020. De afgelopen zomerperiode had Jesse zijn handen vol aan onze nieuwe Intercambio Leadscan applicatie. Bij het aquarium spraken we met hem over zijn werkzaamheden, over deadlines en over het resultaat: een geheel nieuwe app in de app stores van Apple en Android, waarmee onder meer de exposanten van Recharge Earth in Ahoy en de Spotlight-beurs in Autotron Rosmalen begin september eenvoudig en muy rapido hun leads verzamelden.

Een nieuwe app, waarom?

De vorige versie van Intercambio stuitte op nogal wat vragen van gebruikers. Om de applicatie bovendien beter aan te laten sluiten bij wat we intern ons 'ecosysteem' noemen, is besloten om met alle ervaringen die we hadden opgedaan from scratch te beginnen en een totaal nieuwe applicatie te ontwikkelen, met een nieuw design en een nieuwe back-end. De nieuwe app doet hetzelfde als de oude, maar dan beter: met Intercambio Leadscan kan standpersoneel tijdens een beurs eenvoudig leads verzamelen door de QR-code op de badge van bezoekers aan de stand te scannen. Informatie uit de bezoekersdatabase van de beurs wordt vervolgens gecombineerd met informatie die aan de hand van een voor elke exposant uniek formulier kan worden toegevoegd.

Waaruit bestonden jouw werkzaamheden aan deze app?

Waar mijn collega Antoine zich met name op de native Android en iOS apps richtte, werkte ik hoofdzakelijk aan de beheeromgeving voor organisatoren en exposanten. Daarbinnen viel ook al het mailverkeer met gebruikers, de distributie en aankoop van licenties (inclusief online betalingen en facturatie), het zelf kunnen samenstellen van formulieren door exposanten en het beschikbaar maken van de downloads van gescande leads. Een pittig en intensief project dus, zeker omdat de ontwikkeling deels in de vakantieperiode viel en er een deadline was: er stonden al beurzen op de agenda die Leadscan wilden inzetten, en terugvallen op de vorige versie van de app was geen optie. Thuiswerken was, als het om meters maken ging, voor mij wel een zegen.

Hoe verhouden gebruiksvriendelijkheid en veiligheid zich in de nieuwe applicatie tot elkaar?

Het zijn twee speerpunten die even belangrijk zijn, maar die altijd op gespannen voet met elkaar staan. Alles dichttimmeren is superveilig, maar de gebruiksvriendelijkheid komt daarmee in het geding. In de nieuwe applicatie hebben we een optimale balans gevonden. Organisatoren vallen binnen de 2-staps authenticatie van ons beproefde Acceso-omgeving. Exposanten ontvangen een persoonlijke link, die wordt beveiligd met een authenticatie-code. Standpersoneel wordt gekoppeld aan licenties via een licentielink, die ook in de vorm van een met de app te scannen QR-code kan worden gecommuniceerd. Elke licentielink is maar op één device tegelijk te gebruiken.

Intercambio Leadscan

• Native app voor iOS en Android

• Werkt ook als de internetverbinding wegvalt

• Gebruiksvriendelijke beheeromgeving met exportfunctie

• Variabel aantal licenties per exposant

• Aanschaf extra licenties door exposanten mogelijk, inclusief online betalingen en facturatie

• FAQ en handleidingen voor app en beheeromgeving beschikbaar

 

De app doet het ook zonder internetverbinding. Kun je uitleggen hoe dit in de praktijk werkt?

Offline first was bij de ontwikkeling een belangrijk uitgangspunt. De app moest ook bruikbaar zijn op locaties waar de beschikbaarheid van internet te wensen overlaat, en helaas is dat op veel beursvloeren een issue. Dit realiseren we door de gescande QR-codes en de door het standpersoneel toegevoegde informatie lokaal op te slaan op de telefoons van de gebruikers. Zodra er een internetverbinding beschikbaar is, wordt de data via een beveiligde verbinding gesynchroniseerd met en opgeslagen op onze server.

Begin september werd het nieuwe Intercambio Leadscan voor het eerst gebruikt. Spannend?

Ja, natuurlijk! We hadden alles uitvoerig getest, maar het is toch een beetje je kindje dat wordt losgelaten. Tijdens de eerste beurzen hielden we de systemen met argusogen in de gaten, maar al snel bleek dat alles gebruikt werd zoals het bedoeld was. We zagen honderden leads binnenkomen, verrijkt met salesinformatie. En minstens zo belangrijk: de project managers ontvingen veel minder vragen van gebruikers, en exposanten reageerden enthousiast en noemden het een top app. Natuurlijk gaat de ontwikkeling door, en nemen we verbetersuggesties mee. Maar de eerste vuurdoop heeft het nieuwe Intercambio Leadscan glansrijk doorstaan, en daar ben ik best trots op!

OTROS AMIGOS

Over de eerste live events na corona spraken we bij het aquarium op de hacienda van Invitado met onze registratiespecialist Kaj.
 Lees het interview hier.

Blijf op de hoogte

Volg ons via

Of bel ons op +31 (0) 88 99 87 444, mailen kan ook naar info@invitado.nl