search
Druk op ENTER om te zoeken

Online betalingen ontvangen: snel, veilig en makkelijk

¡La cuenta, per favor!

Als je een event, beurs of congres organiseert waarvan de toegang niet gratuito is, dan ontkom je er niet aan goed na te denken over hoe je de financiële afwikkeling inricht. Werk je samen met Invitado, dan hebben wij dat al voor je gedaan. We integreren het ontvangen van online betalingen in het registratietraject, koppelen de transacties aan de registratiedata en maken het jou en je bezoekers ook als het om betalen gaat zo eenvoudig mogelijk.

Het is intussen zo vanzelfsprekend: online bestellen en betalen met iDEAL of creditcard. Maar bij het kunnen ontvangen van betalingen komt toch nog wel wat kijken, zeker als je de bezoekers van jouw event verschillende betaalmogelijkheden wilt bieden. Want hoe check je alle betalingen en koppel je ze aan de bestelde tickets? Hoe zorg je ervoor dat je zakelijke relaties een factuur ontvangen die aan alle fiscale eisen voldoet? En hoe richt je de betaalomgeving zo in, dat je bezoekers niet afhaken?

Payment Service Providers

Het aanbieden van online betaalmogelijkheden begint met het aangaan van een contrato met een Payment Service Provider. Daarvan zijn er heel veel, waarvan de condiciones en de mogelijkheden sterk variëren. De providers zijn te verdelen in twee categorieën: providers die het geld kunnen incasseren op een derdengeldrekening (de CPSP's: Collecting Payment Service Providers), en - je raadt het al - providers die dat niet kunnen. De laatste groep biedt wel de technische mogelijkheden tot betalen aan, maar voor het ontvangen van bedragen zul je voor elk van de aangeboden betaalopties zelf met de betreffende bank, creditcardmaatschappij of aanbieder om de tafel moeten, met alle administratieve rompslomp van dien. Werk je met een CPSP, dan is één contract genoeg.

Hoe kies je een CPSP?

Bij het kiezen van een CPSP - in Nederland zijn er 17 actief - zijn de mogelijkheden, tarieven en condities doorslaggevend. Bij sommige betaal je abonnementskosten, andere brengen een vaste of procentuele vergoeding per transactie in rekening, weer andere combineren dit. Minstens zo importante is het om goed na te gaan of de provider de betaalmogelijkheden kan aanbieden die jij nodig hebt. Met name als je veel bezoekers uit het buitenland verwacht, kan dit een rol spelen.

kassa-logo

Onze voorkeurs-CPSP: Mollie

Wij hebben goede ervaringen met Mollie, een CPSP die uitgebreide mogelijkheden biedt tegen uitstekende condities. Daarom hebben wij onze registratiesystemen volledig ingericht op een soepele integratie van de betaalmodule van deze provider. Natuurlijk kunnen je bezoekers via Mollie betalen met iDEAL, de Europese tegenhangers daarvan en alle gangbare creditcards, maar ook het ontvangen van PayPal- en zelfs Bitcoin-betalingen is posible. Bij Mollie betaal je geen abonnementskosten, maar wordt per transactie een klein bedrag ingehouden. Dit bedrag varieert per betaalmethode, de actuele tarieven vind je hier.

Zo werkt het in de praktijk:

  • Jij geeft aan welke betaalmogelijkheden je wilt bieden.
  • De bezoeker die op het punt staat zijn bestelling af te rekenen, maakt hieruit zijn keuze en betaalt online.
  • Onze systemen krijgen direct een notificatie dat de betaling binnen is, en in het registratiesysteem krijgt de bestelling de status 'betaald'.
  • De e-tickets kunnen direct verzonden worden
  • Desgewenst ontvangt je bezoeker een gedetailleerde factuur voor zijn bestelling.
  • In het systeem van Mollie heb je volledig inzicht in alle ontvangen betalingen.
  • Je ontvangt de bedragen met inhouding van de transactiekosten per dag, per week of per maand op je rekening.

 

Jouw geld, jouw account


Onze voorkeur voor Mollie komt niet uit de lucht vallen en is gebaseerd op de uitstekende ervaringen die we met deze CPSP hebben - zowel technisch en administratief, als op het gebied van service. Maar let op: het gaat om jouw geld, en jij gaat ook het contract met een CPSP aan. Wij zorgen er vervolgens voor dat alles technisch wordt gekoppeld.

Wetgeving en voorwaarden

Bij het aanmaken van een account moet je er bij alle providers overigens rekening mee houden dat een CPSP onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten valt en dus moet voldoen aan strenge wettelijke eisen. De documenten die bij het aangaan van een contract moeten worden overlegd en de gegevens die worden gevraagd, zijn dan ook vergelijkbaar met wat een bank van een organisatie vraagt wanneer die een zakelijke rekening opent.

Goed om te weten: Een Collecterende Payment Service Provider moet kunnen verantwoorden aan wie zij vanaf hun derdengeldrekening betalingen doen. De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht ze vooraf onderzoek te doen naar de organisaties die gebruik maken van hun diensten.

 

Vertrouwde online betaalomgeving

De veilige betaalomgeving van Mollie is voor de meeste gebruikers al vertrouwd en zal dan ook weinig vragen oproepen. Het is sowieso verstandig duidelijk te communiceren dat de naam Mollie opduikt in afschriften en rekeningoverzichten.

Tip: Communiceer voordat de klant op 'betalen' klikt duidelijk wat hij kan verwachten. Zo voorkom je dat de kassa zich ontpopt tot een conversiekiller.

 

Bankoverschrijvingen en facturen

In zakelijk betalingsverkeer is het nog altijd zeer gebruikelijk om via een bankoverschrijving te betalen. Deze mogelijkheid wordt door Mollie dan ook aangeboden. Als je je bezoekers deze betaalwijze aanbiedt, is het goed om uit te leggen waarom zij geld naar een externe partij zouden overmaken. Overigens wordt de daadwerkelijke factuur ook in dit geval pas verstrekt nadat de betaling heeft plaatsgevonden. Het verstrekken van facturen die pas na ontvangst door de klant betaald worden, is natuurlijk ook mogelijk. De betalingen kunnen dan alleen niet automatisch worden gemonitord en zorgen dus voor het nodige handwerk. Net als eventuele terugbetalingen en creditnota's trouwens.

Tip: Maak iemand binnen het team verantwoordelijk voor het monitoren van de betalingen. Hoewel heel veel automatisch kan en gaat, is het goed om één persoon de administratieve contacten met zowel de klanten als met de CPSP te laten onderhouden.

 

Heb je nog vragen over het snel, veilig en makkelijk ontvangen van betalingen voor jouw beurs, congres of event? Onze Event Registratie Specialisten beantwoorden die graag! +31 (0)88 99 87 444 info@invitado.nl
Blijf op de hoogte Volg ons via
Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kunt cookies ook niet accepteren.