Zo schrijf je een goede tekst (of in elk geval een betere). Vijf schrijftips van onze copywriter.

Scrollen naar beneden

 

"Vijf tips? Alsof je met wat tips een goede tekst kunt smeden." Neerlandicus Gert-Jan Masurel, copywriter bij Invitado, reageert aanvankelijk un poco sceptisch op ons verzoek. Het woord smeden zal hem een klein beetje kennende ook wel weer bewust gekozen zijn. En ja hoor: "Copywriting is een ambacht," stelt onze tekstschrijver inderdaad.


"Van 26 letters correct gespelde woorden maken is al een hele opgave, maar dat zijn samen met een handjevol leestekens nog maar de bouwstenen. Van deze woorden vervolgens goed lopende zinnen maken, die samen weer een goed, lezenswaardig verhaal vormen, dat vergt aanleg en ervaring, creativiteit en toewijding, een helicopterview en oog voor detail. O, en gevoel voor ritme, ook dat..." Laten we het erop houden dat Gert-Jan trots is op zijn vak, waarover hij naarmate het gesprek vordert toch maar wat graag meer blijkt te willen vertellen.

Officiële spelling

Om met de woorden, de bouwstenen dus, te beginnen. Er bestaat een voorkeurspelling, die onder ministerieel toezicht gepubliceerd wordt in het zogenaamde Groene Boekje. Handig om te weten: deze officiële woordenlijst van de Nederlandse taal staat ook online, op woordenlijst.org. Niet iedereen vindt de daarin gemaakte keuzes even logisch en consequent, en dus is er ook een alternatieve woordenlijst: het Witte Boekje, dat sommige kranten en uitgevers als leidraad gebruiken. Deze lijst vind je hier. Maar werk je bijvoorbeeld bij de overheid, dan wordt volgens de officiële lijst gespeld.

Muurtje stucen

Als we Gert-Jan vragen hoe je met die correct gespelde worden nu een goede tekst schrijft, valt hij weer even stil. "Die tips, hè?" zegt hij zuchtend. "Tja, een stucadoor kan mij ongetwijfeld haarfijn uitleggen hoe je een muur moet stucen, ik denk dat ik zijn verhaal ook van a tot z kan volgen, maar als ik het zelf ga doen, weet ik al hoe het uitpakt. Dat wordt niets. Maar ik denk dat ik wel mijn voordeel met zijn aanwijzingen kan doen - dat het met zijn tips beter uitpakt, dan als ik er zomaar mee begonnen was. Zo is het met het schrijven van een tekst misschien ook wel."

En na enig aandringen zijn dit dan toch dé 5 gouden tips van onze copywriter:

  • Weet voordat je gaat schrijven wat je inhoudelijk wil gaan zeggen en zorg ervoor dat je boven de materie staat. Als je het zelf allemaal niet precies weet, kun je onmogelijk van je lezers verwachten dat ze je kunnen volgen. Je toont je autoriteit overigens niet door te verzanden in dikdoenerig jargon.
  • Bedenk wie je lezers zijn, voor wie je je tekst schrijft en dus ook welke basiskennis je mag veronderstellen. Bij te weinig uitleg haken je lezers af, maar bij te veel uitleg net zo goed. Een goed voorbeeld zegt bovendien vaak meer dan een lang theoretisch verhaal.
  • Bepaal in welke volgorde je je informatie wilt overdragen. Groepeer wat bij elkaar hoort, dat maakt het voor de lezer makkelijker en helpt je je boodschap beter over te brengen. Zorg dus ook voor een logische opbouw van je tekst en spring niet van de hak op de tak. Veel lezers lezen je tekst niet van a tot z maar zullen hem slechts scannen.
  • Zorg voor metacommunicatie... ¿Que? "Metacommuniceren is je tekst voorzien van wegwijzers, die - het liefst subtiel - de structuur van je betoog aangeven. Een signaalwoordje als tenslotte, geeft bijvoorbeeld aan dat er een einde aan een opsomming komt. Maar je kunt ook expliciet vertellen hoe je verhaal in elkaar steekt. Neem je lezer gerust bij de hand."
  • En tenslotte: varieer. In woorden, door synoniemen te gebruiken (tip: synoniemen.net!), dat mag best van Google en anders dan vroeger schaadt dat je SEO niet. Integendeel: het zorgt inmiddels godzijdank juist voor een betere ranking. Maar wissel ook af in de manier waarop je je zinnen opbouwt. Gert-Jan: "Het Nederlands is een zogenaamde SVO-taal, wat wil zeggen dat onze zinnen initieel zijn opgebouwd in de subject-verb-object-volgorde: Ernesto drinkt een cerveza. Maar als je elke zin op die manier samenstelt, wordt onze Mexicaanse amigo niet alleen stomdronken, maar krijg je ook een Nijntje Pluis-tekst. Geen slecht woord over Dick Bruna natuurlijk, maar toch..."

Bij twijfel over grammaticale kwesties, is Google altijd een goed hulpmiddel. Zoek gewoon op de twee varianten waartussen je twijfelt, en negen van de tien keer kom je dan op de websites van de Taaladviesdienst van Onze Taal (uitgever van het Witte Boekje) of de Taalunie (uitgever van het Groene Boekje) terecht voor tekst en uitleg. "Een grammaticaal correcte tekst is natuurlijk nog geen goede tekst, maar het is een begin," besluit onze copywriter, die op de valreep nog met een zesde en zelfs een zevende tip komt: "Lees je tekst in je hoofd of liever nog hardop voor jezelf voor. Als je ergens hapert, is er in de meeste gevallen nog werk aan de winkel. En, ook heel belangrijk, neem de tijd voor je correctieronde en verwerk ook externe correcties en aanvullingen bij voorkeur zelf. Fouten in teksten ontstaan meestal als je juist dingen wilt verbeteren. Inhoudelijke correcties aanbrengen in een stilistisch goede tekst, vergt tijd – omdat het de structuur van en de afwisseling binnen je tekst raakt. Een kleine wijziging kan betekenen dat je een complete alinea opnieuw moet formuleren. Althans, als je de lat voor jezelf net zo hoog legt als ik."

Veelgestelde vragen

Faq evenementen

Recente activiteiten

tldate 21/09
arrow left
tlinnerimgbox
De 11strandentocht: 60 kilometer, 11 stempelposten, meer dan 30 scanstations
Lees meer
tldate 18/09
arrow left
tlinnerimgbox
De visitor journey: de klantreis van de event bezoeker (deel 1)
Lees meer
tldate 11/09
arrow left
tlinnerimgbox
Online betalingen ontvangen: snel, veilig en makkelijk
Lees meer
tldate 24/06
arrow left
tlinnerimgbox
Met vereende (paarden)krachten heten EventsIT en wij de bezoekers van de 70ste CHIO in Rotterdam vandaag weer muy bienvenida.
tldate 21/06
arrow left
tlinnerimgbox
Eén Dag van de Event Manager maakt nog geen zomer…
Lees meer
tldate 21/05
arrow left
tlinnerimgbox
De Bravenes kiest het ruime sop, Van Oord kiest Invitado.
Lees meer
tldate 18/05
arrow left
tlinnerimgbox
Zo schrijf je een goede tekst (of in elk geval een betere). Vijf schrijftips van onze copywriter.
Lees meer
tldate 16/05
arrow left
tlinnerimgbox
Een prijsuitreiking, altijd spannend! Voor de uitreiking van de Roosevelt Four Freedoms Awards zijn we in Middelburg vandaag.
tldate 26/04
arrow left
tlinnerimgbox
Wij vieren vandaag al Königstag, in de Nederlandse ambassade in Berlijn. Daar scannen we de tickets van de Duitse oranjeklanten.
tldate 20/04
arrow left
tlinnerimgbox
"Zeg maar jij, hoor!" - Hoe benader jij je relaties? Advies van onze copywriter!
Lees meer
tldate 13/04
arrow left
tlinnerimgbox
De genodigden van de doop van kraanschip Werkendam passeren vandaag eerst onze scanstations. Indrukwekkende nieuwe schuit van Van Oord!
Lees meer
tldate 12/04
arrow left
tlinnerimgbox
Vandaag en morgen schepen wij voor de vijfde keer juristen in aan boord van de SS Rotterdam, voor het jaarcongres van vFAS.
tldate 07/04
arrow left
tlinnerimgbox
Muy mooi! Drie dagen lang in Utrecht waar we de bezoekers van hét event voor de beautybranche welkom heten.
tldate 28/03
arrow left
tlinnerimgbox
Op loopafstand scannen in het Rotterdamse WTC, bij dé carrièrebeurs voor de offschore-sector. Trossen los!
tldate 26/03
arrow left
tlinnerimgbox
Bad hair day? A buen día for scanning! Vandaag scannen we in Apeldoorn iedereen die er toe doet in de kappersbranche.
Arrow Down
088 99 87 444 info@invitado.nl
Twitter Facebook
Invitado is onderdeel van HVMP Internet Marketing
Event Registratie | sitemap | powered byErnesto Event Registratie
Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kunt cookies ook niet accepteren.