"Zeg maar jij, hoor!" - Hoe benader jij je relaties? Advies van onze copywriter!

Scrollen naar beneden

zeg maar jij

Hoewel we onze taal proberen te vangen in woordenboeken en spellingregels, is het Nederlands ­- zoals elke taal - dinámico. De manier waarop we formuleren verandert. In eerste instantie vooral in de spreektaal, maar dat vindt vroeg of laat ook zijn neerslag in hoe we ons schriftelijk uiten. Dit merk je bijvoorbeeld aan hoe we mensen aanspreken. Zeg jij nog u, of zegt u jij tegen uw relaties?


"Ik heb het heel snel zien veranderen," vertelt Gert-Jan Masurel, neerlandicus en copywriter bij Invitado. "Waren het in het verleden zo ongeveer alleen Radio Veronica en IKEA die luisteraars en klanten tutoyeerden, intussen doet ook de overheid er vrolijk aan mee en wordt er zelfs bij Omroep MAX volop ge-je'd en ge-jij'd."

Lastige spagaat

Hij heeft er in het verleden veel opdrachtgevers mee zien worstelen. Want u was toch juist een teken van respect? "Het leverde meer dan eens een lastige spagaat op: de marketingmanager van een elektronicaketen die per se vast wilde houden aan de oude beleefdheidsvormen, maar met een online Valentijnscampagne wel dacht te kunnen scoren bij een jongere doelgroep. Dat bleek in de u-vorm dus echt een heel kansloos verhaal."

We benaderen onze relaties via mail, internet en apps op hun smartphone steeds directer en persoonlijker, en de je-vorm leent zich daar nu eenmaal veel beter voor. De leeftijd waarop mensen zich door u minder snel aangesproken zullen voelen, stijgt in dit multimediatijdperk razendsnel. Door hardnekkig te blijven vousvoyeren loop je dan ook het risico dat je de afstand tot je publiek eerder vergroot dan verkleint. En dat laatste is toch wat je met je communicatie voor ogen hebt: die afstand zo klein mogelijk maken en je lezer bereiken. 

Klassieke kelners

Een mooi voorbeeld is dat van een wat stoffig restaurant, met van die klassieke kelners in overmaatse zwarte pakken, die hoewel het culinair allemaal weinig om het lijf had, volhardden in de u-vorm. Tot een vakantiekracht de gasten met jij ging aanspreken als hij inschatte dat dat wel kon. De sfeer werd losser, gesprekjes aan tafel werden oprechter en - niet onbelangrijk - de vlotte vlegel hengelde twee keer zoveel fooi binnen. Het blijft natuurlijk een kwestie van gevoel: de broze oudjes die komen high tea'en, zul je in veel gevallen met u blijven aanspreken. Maar vergis je niet: zelfs zij zouden het weleens als heel prettig kunnen ervaren als je ze tutoyeert: als teken dat ze er nog bij horen en nog steeds meedoen. 

Respectvol tutoyeren

"Veel liever respectvol tutoyeren, dan op de automatische piloot een formeel maar nietszeggend u," is de stellige mening van Gert-Jan. "Zelfs Van der Valk communiceert intussen in de je-vorm. U wordt van oudsher dan misschien als respectvol gezien, maar je en jij zijn daarmee nog niet automatisch respectloos of zelfs maar onbeleefd." Het promotieonderzoek uit 2002 van de in 2005 overleden neerlandica Hanny Vermaas toont zelfs aan dat u juist wordt gebruikt om te benadrukken dat er geen solidariteitsband wordt gevoeld met de aangesprokene, om welbewust afstand te houden.

Bij Invitado communiceren we vrijwel altijd in de je-vorm, tenzij een medewerker zich daar persoonlijk ongemakkelijk bij voelt en in uitzonderlijke gevallen. "We zijn ook in België actief, en daar ligt het allemaal nog wel iets genuanceerder," beaamt onze copywriter. "Maar ook bij onze zuiderburen is een verschuiving zichtbaar." Net als hier onder invloed van het Engels (waar you nu eenmaal zowel je als u betekent), maar zeker ook onder invloed van het Nederlands, waarin u een zelfde toekomst lijkt te wachten als gij. "Ik ken taalpuristen die gruwen bij het idee, maar ik zou er zelf niet van opkijken als u op termijn verdwijnt. Net als het onderscheid tussen de en het, maar dát is weer een heel ander verhaal…" 

Wees consistente

Het allerbelangrijkste is dat je consequent bent. Als je in je teksten u en je door elkaar gebruikt, loop je het gevaar dat uiteindelijk helemaal niemand zich aangesproken voelt. "Wil je vasthouden aan u, maar merk je dat je steeds per ongeluk toch je of jij schrijft, zie dat dan als een signaal, en durf de u-vorm los te laten," vervolgt Gert-Jan. "Je 'fooienpot' vaart er uiteindelijk wel bij."

En hoewel je en jij in theorie inwisselbaar zijn, is er gevoelsmatig wel een verschil. "Jij wordt toch eerder nog als opdringerig ervaren. Dit komt vermoedelijk omdat je ook als men gelezen kan worden, en jij niet. Wil je de aloude reactie 'ik heb niet met je geknikkerd' dus voor zijn, kies dan voor je, en gebruik jij alleen als je het woord wil benadrukken," adviseert onze copywriter. "Maar doe uiteindelijk vooral waar jij je goed bij voelt."

Veelgestelde vragen

Faq evenementen

Recente activiteiten

tldate 21/05
arrow left
tlinnerimgbox
De Bravenes kiest het ruime sop, Van Oord kiest Invitado.
Lees meer
tldate 18/05
arrow left
tlinnerimgbox
Zo schrijf je een goede tekst (of in elk geval een betere). Vijf schrijftips van onze copywriter.
Lees meer
tldate 16/05
arrow left
tlinnerimgbox
Een prijsuitreiking, altijd spannend! Voor de uitreiking van de Roosevelt Four Freedoms Awards zijn we in Middelburg vandaag.
tldate 26/04
arrow left
tlinnerimgbox
Wij vieren vandaag al Königstag, in de Nederlandse ambassade in Berlijn. Daar scannen we de tickets van de Duitse oranjeklanten.
tldate 20/04
arrow left
tlinnerimgbox
"Zeg maar jij, hoor!" - Hoe benader jij je relaties? Advies van onze copywriter!
Lees meer
tldate 13/04
arrow left
tlinnerimgbox
De genodigden van de doop van kraanschip Werkendam passeren vandaag eerst onze scanstations. Indrukwekkende nieuwe schuit van Van Oord!
Lees meer
tldate 12/04
arrow left
tlinnerimgbox
Vandaag en morgen schepen wij voor de vijfde keer juristen in aan boord van de SS Rotterdam, voor het jaarcongres van vFAS.
tldate 07/04
arrow left
tlinnerimgbox
Muy mooi! Drie dagen lang in Utrecht waar we de bezoekers van hét event voor de beautybranche welkom heten.
tldate 28/03
arrow left
tlinnerimgbox
Op loopafstand scannen in het Rotterdamse WTC, bij dé carrièrebeurs voor de offschore-sector. Trossen los!
tldate 26/03
arrow left
tlinnerimgbox
Bad hair day? A buen día for scanning! Vandaag scannen we in Apeldoorn iedereen die er toe doet in de kappersbranche.
tldate 16/03
arrow left
tlinnerimgbox
Scannen in Cannes? Yes we can!
Lees meer
tldate 15/03
arrow left
tlinnerimgbox
De bezoekersregistratie bij het veiligheidscongres 'Van Willen Naar Kunnen' is vandaag in veilige handen. Willen én kunnen wij!
tldate 13/03
arrow left
tlinnerimgbox
Drie dagen scannen in Ahoy, bij de Material Xperience. Gratis e-ticket, wel even registreren. Via onze 'sistemas'. En meer...
Lees meer
tldate 15/02
arrow left
tlinnerimgbox
Vandaag vind je ons op de EventSummit. Maak kennis met onze gezichtsherkenning-oplossing in stand A001. Probeer het zelf!
tldate 19/01
arrow left
tlinnerimgbox
Eventbranche keek vooruit tijdens FUTUR.EVENT: bezoekers Nieuwjaarsbijeenkomst CLC-VECTA aangenaam verrast door gezichtsherkenning.
Lees meer
Arrow Down
088 99 87 444 info@invitado.nl
Twitter Facebook
Invitado is onderdeel van HVMP Internet Marketing
Event Registratie | sitemap | powered byErnesto Event Registratie
Akkoord
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kan cookies ook niet accepteren.